PRÁGA HELYI KÖZLEKEDÉSE
 
 
Egyvágányú villamos szakasz a Kisoldalon
Érdekes, hogy milyen lehetetlen helyeken  is keresztül tudják vezetni a villamosokat.

Prága városa igen fejledt tömegközlekedési hálózattal rendelkezik, a kiterjedt villamoshálózaton kívül
3 metróvonal és a külső városrészeken megannyi buszjárat segíti a közlekedőket.

Mindez a város változatos domborzati viszonyai ellenére igen jó tömegközlekedési hálózatot alkot, vonzó alternatívát kínálva
 az autóval közlekedők számára sok más közép-európai várossal szemben.
 

Kéregvezetésű metróvonal átvezetése völgy fölött Vyšehrad állomásnál

Metró

A három metróvonal (A, B és C) összesen 53 állomással rendelkezik, a hálózat bővítése napjainkban is folyik, 2004-ben adták át a legújabb szakaszt a C vonalon.
A föld alatt háromféle jármű közlekedik: az orosz gyártású  81-714 típusú , az ebből átalakított szaggatós vezérlésű korszerüsített szerelvény és a legújabb Siemens-CKD gyártmányú  M1 típusú.

Egy korszerüsített 81-714-es kívülről és belülről
A felújítás itt nem merült ki a dekoritlemezek rózsaszínre cseréléseben
A járművek új homlokfalat, vezetőállást, megújult belső teret és visszatápláló tirisztoros vezérlést kaptak.

 
Egy CKD-M1 fut be Vysehrad állomásra

 
Az M1-es utastere

Metróállomások

A vonal

 
Mústek állomás
Az A vonal mélyállomásai rendkívül izléses , egységes belsőépítészettel készültek, melyek -annak ellenére, hogy a 70-as években építették őket- ma is modernnek hatnak

 
Staromestská állomás
Az egyes megállókat a színük különbözteti meg egymástól

 
Malostranská
"Tiszta retro"

 
Jiriho z Podebrad

 
Námesti Miru

 
Hradcanská


B vonal

 
Az Andél állomás
A B vonal mélyállomásai sokkal visszafogottabb képet mutatnak

 
Florenc

 
Karlovo námesti állomás
Ennek az állomásnak egyedi, üveg burkolatos díszitése van

 
Námesti Republiky

 
Mústek


Vysocanská állomás

 
Egy 81-714-es Rajská zahrada állomáson
A tágas, világos állomást 1998-ban adták át
  
 
Rajská zahrada-ról üvegezett híd vezet Cerny Mostra, a B vonal végállomására

C vonal
 
 
Nádrazi Holesovice
Középperonos kéreg alatti állomás, 1984-ben adták át a forgalomnak


Ládvi végállomás

 
Az épülő Strizkov állomás

Villamos

A hálózat egész Prága területére kiterjed, bővelkedik elágazásokban és fonódó viszonylatokban. A pályák jó állapotúak, a berendezések modernek (felfutós váltók és kereszteződések, rádiótávirányítású váltóállítás stb...), ennek köszönhetően a villamosok átlagsebessége vonzóvá teszi ezt a közlekedési eszközt.
A városban az alábbi TÁTRA villamostípusok találhatók meg:

   
A T3 és T3SUCS villamosok, hagyományos akcelerátoros vezérléssel, szóló vagy csatolt üzemben közlekednek
Az első két kép a  Vár oldalában futó izgalmas villamos-szerpentinen készült, a harmadik kép helyszíne a  Malostranské Námesti

 
Egy korszerüsített T3RP, TV6-os szaggatós vezérléssel

 
Egy szóló T3P a 6-os vonalon
A metróval párhuzamosan futó kisforgalmú járatokon szóló járművek közlekednek, így is viszonylag alacsony kihasználtsággal

 
  T3P szerelvény a Mánesuv most-on
Háttérben a Vár látható

 
Egy reklámmal feldíszített T3-as a Vencel teret keresztező villamosvonalon

  Két T3M szerelvény szinén a Vencel teret keresztezve
A T3M kocsik első generációs TV1-es szaggatóval lettek felszerelve, ismertető jelük a tetőn elhelyezett fékellenállások

 
T6A5 indul el a Várba vezető meredek szakaszon
Ezek a kocsik voltak az alacsonypadlósok megjelenéséig a legmodernebb villamosok

 
Ennek a T6A5-ösnek szokatlan módon köténylemez borítja a forgóvázát
A fotó a Malostranské Námesti megállóhelyen készült

 
Szintén egy T6A5 a Malostranská metróállomásnál

Szóló és csatolt T6A5 a Vencel téren


KT8D5 a Karlovo Namestinél illetve Ládvi metróállomásnál
Ezek a járművek kétirányúak, így jól jönnek az ideiglenesen lerövidített vonalakon, ahol nincs lehetőség hurok kialakítására.


KT8D5 halad a Malostranská metróállomásnál


A 3-as vonalán ilyen nagy befogadóképességű járművek közlekednek
A képen a  9021-es számú telireklámos kocsi látható


9036 keresztezi a Vencel teret


Alacsonypadlós középrésszel ellátott KT8D5N
 9069 a  Masarykovo Nádrazi előtt


9072 szintén a 3-as vonalán


A vadi új 9100-es számú Skoda alacsonypadlós villamosok is a 3-as vonalán jelentek meg


A jármű nem 100% alacsonypadlós, a futóművek felett a padló egy lépcsőfoknyit emelkedik, ezért is becézik a típust "guruló lépcsőháznak"


9115-ös a Vencel téren


A városban menetrendszerű nosztalgiajárat közlekedik a túristák és a közlekedésbarátok örömére


Ugyan nem villamos, de érdemes megemlíteni a Petrin hegyre közlekedő siklót is


Autóbusz

A belső területeken szinte alig találkozni buszokkal, a belvárosból kijjebb menve azonban fejlett buszhálózat található.
A járműpark egy jelentős részét már modern, alacsonypadlós típusok alkotják.

 
Karosa B 732, Cerny Most végállomáson

 
Karosa B 731-es Hotliner által üzemeltetett vonalon

 
Karosa B 741, Smichovské nádrazi állomáson

 
Karosa B 931 a Károly téren

 
Karosa C 954, CSAD-Polkost busza a Skalka metróvégállomásnál

Karosa B 941, Ládvi metróvégállomásnál illetve Proseckánál


Karosa Citybus 12M a Károly téren, Nové Butovice metróállomásnál illetve Zelivského állomáson


Karosa Citybus bemutatóbusz fényezéssel


Ikarus E91 a 291-es vonalon Karlovo Namestin


Múzeumi járműként megőrzött Ikarus 280-as, 1988-as gyártás


Az összefoglaló láttán remélem sokan kedvet kapnak felkeresni az Arany Várost, ami nem csak a közlekedés terén nyújt felejthetetlen élményt.


tupolev, 2007