KRAKKÓ HELYI KÖZLEKEDÉSE


Krakkó, az egykori lengyel fõváros, 1 millió lakosú. A város igen jelentõs kultúrális és egyetemi központ. A különbözõ egyetemeknek 100 ezer hallgatója van.
A Visztula két partján fekvõ település területében is nagy. A városi tömegközlekedést buszokkal és villamosokkal oldják meg, a hálózatra jellemzõ, hogy sok
viszonylat van, sok fonódással, igy biztosítva a lehetõ legkevesebb átszállást.
A járműpark egy magamfajta közlekedésbarát számára igazi csemege a típuskavalkád miatt, üzemeltetés szempontjából gondolom már kevésbé üdvözítő.
Lássuk sorban az 5 féle villamos és 12(!) féle busztípust!

Villamosok

A villamospark gerincét a Konstal 102N hattengelyesek és az újabb, kocka 105N négytengelyesek alkották A 102N-eket a 90-es években felváltották az idősebb, ám korszerűbb Nürnbergből vásárolt MAN/Düwag GT6-osok. Új járművek beszerzésére is sor került, 1999 óta kisebb megszakításokkal folyamatosan érkeznek a Bombardier NGT6-osai, melyek 70%-ban alacsonypadlósak és már 50 darab fut Krakkó utcáin belőlük. Hálózatfejlesztési célokból és a Konstal 105N-ek kivonásának megkezdése miatt a város újabb használt beszerzés mellett döntött, így 2004 óta folyamatosan érkeznek a Bécsből leselejtezett E1-es kocsik, átmeneti megoldásként az új járművek beszerzéséig.

MAN GT6

A 187-es pályaszámú GT6-os megmaradt eredeti nürnbergi fényezésében, ami igen jól áll ennek a villamosnak.

SPG E1
A 101-es bécsi színekben, igazi színfolt a krakkói utcákon.
A többi E1-est és c3-ast átfestették kék-fehérre.

KONSTAL 105N
Nagyobb forgalmú vonalakon 3-as csatolt Konstalokkal is találkozhatunk.
Egy 105N utastere

DUEWAG N8S-NF
Nem kis meglepetésemre botlottam ebbe a Nürnbergből származó, alacsonypadlós középrésszel átépített Düwagba. Összesen 5 darab közlekedik belőle, kétirányú, kétoldali ajtós kialakításuk miatt jól jönnek a vágányzáraknál, mint például a képen látható 72-es viszonylaton, aminek fejvégállomást alakítottak ki.
A 3304-es kocsi kicsit különbözik a társaitól, őt ugyanis Essenből vásárolták, eredeti típusa M8S volt, de mivel átalakították normál nyomtávúra, N8S-re változott. Neki magaspadlós közepe van, utasajtó nélkül.
A 3304-es utastere igazi Düwag belső.


BOMBARDIER NGT6
Az első szériás NGT6-osok 1999-2000-ben érkeztek.


BOMBARDIER NGT6/2
A második széria plusz egy utasajtót kapott hátulra, a magaspadlós részre.


A harmadik széria új homlokfallal érkezett.

Az utastér. A sok ülés miatt csúcsidőben szűk.

Autóbuszok

Az autóbusz parkot a sokszínűség jellemzi, melyből egy kis ízelítőt próbálok kínálni, de még így is hiányzik egy-két típus, melyekkel nem sikerült összefutnom. Ilyen pl. a MAN NG313 típus, melyből 10 darab futkos az utcákon, vagy a feltűnő zöld színű fényezésű Scania alvázas csuklós Castrosuák, melyeket Spanyolországból vettek alig használtam. De említést érdemelnek a Neoplan 3 tengelyes buszai is, az N4020-asok. A buszpark korszerűségére jellemző, hogy szinte az összes forgalomban lévő busz részben, vagy teljesen alacsonypadlós kialakítású.

Fotó: Horváth Attila
IKARUS 280
A típust 2008-ig fokozatosan kivonták a forgalomból


JELCZ M121
Régi homlokfallal

Újabb homlokfallal...

...valamint a legújabbal és CNG hajtással.


JELCZ M181
Régi homlokfallal

És újjal.


JELCZ M081 Mercedes-Benz alvázon


SCANIA CN113ALB


SCANIA CN113CLL
Színházpadlós kialakítással


SCANIA CN94UB Omnicity
A buszos formatervezés gyöngyszeméből 15 darab közlekedik a városban


SCANIA CN94UA
A csuklósból szintén 15 darab van, 100%-ban alacsonypadlós kialakításúak.


SOLARIS URBINO 12
Az újabb beszerzések terén a Solarisok a meghatározó típusok


SOLARIS URBINO 18



A 152-es vonalon a Mobilis Mosciska vadonatúj Urbino18-asai közlekednek.


FOLYTATÁS: VARSÓ TÖMEGKÖZLEKEDÉSE
tupolev, atesz, 2008